onsdag 5. august 2009

Asparges er undervurdert

Dagens lunch




Aspargessuppe etter eget hode

1 bunt asparges
2 ss smør
3 ss mel
1 terning kyllingbuljong
4 dl vann
2 dl melk

Sånn ca da....

Knekk av det nederste på aspargesene ca 2-3 cm og kast de. Knekk så av toppene ca 4 cm ned og legg de til side. Det som nå er igjen fra midten av aspargesen finhakker du og legger det i en gryte med 4 dl vann og buljongterningen. Kok opp og la koke i 10 min.

Så til aspargestoppene. Kok opp en gryte med vann, når vannet fosskoker hiver du i aspargestoppene, skal fosskoke. La stå i 2 min, og skyll i kaldt vann.

Gå tilbake til gryten med den finhakkede aspargesen. Hell vannet over i et litermål eller annet. Bruk en sil så aspargesen blir igjen, og legg den i egen skål.

Smelt smøret og tilsett melet, rør godt underveis. Tilsett aspargesvannet litt og litt under omrøring, ha i melken og den hakkede aspargesen, kok opp. La småkoke i 5 min.

Suppen er klar til servering. Hell suppen i en skål, og dander aspargestoppene på midten.
Serveres med hvitløksbaguetter.

Bonne apetitt!

Ps! Blir sikkert enda bedre om man erstatter melken med fløte.

3 kommentarer:

  1. Det hørtes veldig fancy ut, men asparges er omtrent den eneste grønnsaken jeg virkelig ikke liker:-)Vi har også laget suppe i dag. Great minds think alike.

    SvarSlett
  2. Hmmm, du liker den ikke selv om den er fersk og riktig laget til? Jeg liker f.eks ikke asparges på boks...

    SvarSlett