fredag 7. august 2009

5-ukers meny

Jepp, det er ikke tull. Jeg har en 5-ukers meny som vi følger så fremt vi har fått handlet inn det vi skal. Vi prøver å få handlet så vi har mat for 2 uker fremover av gangen, så supplerer vi med litt ting som melk, juice, grønnsaker og frukt.

Veldig fin måte å sikre at vi får et variert kosthold med nok fisk og grønnsaker. Vi lager det meste fra bunnen av.

Her er vår meny:) (Har ikke funnet på noen bra søndagsmiddager enda, ofte er vi hos svigers eller spiser ute.)

Uke 1
Fiskeboller i hvit saus med poteter og gulerøtter
Koteletter med brun saus, poteter og agurk
Kylling og tomatsuppe med hvitløksbaguetter
Laks i form
Biff stroganoff med ris og salat
Kyllingsnadder med paprika, løk, salat, ovnsbakte poteter og saus
?

Uke 2
Rødspette, poteter, gulerøtter og smeltet smør
Skinkebiff med ris, salat og saus
Pannekaker og hjemmelaget blomkålsuppe
Fiskegrateng, poteter, gulerøtter og smeltet smør
Kyllingburger med salat
Biff med pommes frites, salat og bernais
?

Uke 3
Fiskesuppe med ekstra fisk og baguetter til
Kjøttkaker i brun saus, poteter, gulerøtter og (kålstuing)
Kyllingwok med ris
Ørret med poteter, agurk og rømmesaus
Tandori Chicken med nanbrød
Fajitas
?

Uke 4
Stekt laks med potetmos og brokkoli
Hamburger med salat
Pasta carbonara
Torsk i form
Spaghetti bolognese
Hjemmelaget pizza
?

Uke 5
Stekt torsk, poteter, gulerøtter, erter og smeltet smør
Hakkebiff med fløtesaus og potet/gulrotstappe
Svinekjøtt i sursøt saus med ris
Bacalao
Greske kjøttboller med potetmos og fløtesaus
Lasagne med baguetter og salat
?

I dag skal vi ha kyllingburgere:) Skulle egentlig hatt det i går, men da ble det rester til middag og bestillingspizza til kvelds.

Bare å kopiere hvis du vil:)

9 kommentarer:

  1. Veldig imponerende! Kanskje jeg skal stjele litt her? Vanskelig å finne på noe nytt selv om jeg planlegger for en uke av gangen.

    Men først må vi få et kjøkken :p

    SvarSlett
  2. Ja, dette er imponerende!! Tviler på at jeg er organisert nok til å gjøre det samme..

    SvarSlett
  3. Jeg har stort sett en uke av gangen. Det er sånn. Partallsuker: Fisk to ganger, masse grønnskaker. Oddetallsuker: Grandiosa, kantinemiddag, rester fra frysern. Heldigvis er det mest unger her i partallsuker;-)

    SvarSlett
  4. Bare å kopiere Ida, hyl ut om du trenger oppskrift.

    Mona man trenger ikke å være så organisert hele tiden, bare når man lager listen den ene gangen, den rulerer jo. Så må man være litt konsentrert når man skriver handleliste hver 1/2 uke, men veldig greit å ha noe å basere handlelisten på;)

    Tror faktisk vi sparer ganske mye penger på å gjøre det på denne måten, så blir jo det fryktelig mye sunnere enn om vi slumper inn på butikken hver dag, og ender på grandiosa....

    Hehe, hadde nok vært sånn her også Anne Sofie hvis ikke jeg hadde hatt ungene og Magnus her hver dag. Gidder ikke å lage bare til meg selv som oftest.

    SvarSlett
  5. Det der er så smart!
    Jeg fikk det tipset fra "Skogheims" på tv2 (det gjorde kanskje du også?) og testet det ut. Klarte det i 4 uker før det datt ut og nå i ferien har vi ikke kommet inn i det igjen. Men vi sparte masse penger på mat, hanldet mindre og kastet mindre:)
    Det fungerer kjempebra, og regner med at vi setter igang igjen nå som ferien er over:)

    SvarSlett
  6. Jepp, var fra Skogheims ja :D

    Så er det jo deilig å slippe å komme på middag hver dag også, har liksom nok annet å styre med syns jeg:)

    SvarSlett
  7. Så også på Skogheims og prøvde det ut i ca to uker før tvillingene kom. Planen er å starte igjen nå, men trenger å forandre litt på innholdet. Kriteriene for middagene har nemlig endret seg; De må ta kort tid å lage, ikke inneholde for mye løk (pga litt følsomme små mager...) og falle mer eller mindre i smak hos en noe kresen to-åring...

    Enig med deg, Siv Iren: Utrolig deilig å slippe å finne ut hva man skal ha til middag hver dag og ikke måtte dra i butikken så ofte!!

    SvarSlett
  8. Vi kjører samme meny nå som før, bare dropper løk. Nora er heldigvis altetende:)

    SvarSlett
  9. Jeg er imponert!!

    Jeg så også på Skogheims og tenkte at: "Dette må jeg også teste ut!" Men det ble dessverre bare med tanken, enn så lenge iallefall.
    Hadde jeg klart å lage ukesmenyer så skulle jeg vært stolt av meg selv ;) Mulig jeg blir å stjelt noen middagsideer herifra i og med at du hadde mye godt på menyen din :)

    SvarSlett