søndag 19. juli 2009

Melkebanken

Jeg har som noen av dere allerede kanskje vet blitt melkedonor (heter det det?) Underlig ord...
Ja uansett. Jeg har hele tiden hatt lyst til å være det, men sist så fant jeg bare ikke ork til å sette igang, vi hadde liksom nok med vårt. Men denne gangen kjente jeg at jeg hadde litt mer overskudd, både av energi og melk.

Så jeg slengte avgårde en mail til melkebanken på Rikshospitalet og spurte om de trengte givere. Svaret kom bare timer etterpå, og de trengte absolutt givere, så de ville gjerne ha meg inn til samtale og blodprøver allerede samme uken. Så sagt så gjort, og nå er jeg altså blitt giver.

Har levert mine første 2 liter allerede, og 2 av boksene var godkjent bakteriemessig og 3 var såvidt over grensen. De mente det var helt normalt og at det gikk seg til til neste levering når jeg var litt mer inni rutinene, så da satser vi på det. Håper å få levert en del etterhvert, har egentlig et ønske om 5 dl pr dag, men hittil har jeg ca 2,5dl. Ikke verst det heller da, metter mange små mager. Men syns det bør være opp mot 5 dl i døgnet hvis jeg skal orke å bale med det.

Ikke at det er så mye styr, det tar igrunn veldig lite tid. Er bare å være flink med hygienen, og som de sier så blir man bedre etterhvert som man blir vant til det. Skal liksom ikke røre en eneste ting fra man vasker hendene, tørker de på papirhåndkle og til man pumper. Høres enkelt ut ja, men når man ikke er vandt til å tenke sånn så er det faktisk lett å glemme seg.

Men nå begynner jeg å bli proff, og fikser det hele galant på ca 10 min 2 ganger daglig. Skal nok bli ei dugandes melkeku skal dere se. Spent på hvor mange liter jeg får levert før jeg slutter.

Hvis noen andre skulle ha lyst å gi melk så ligger her litt informasjon. En veldig god gjerning for de minste og aller svakeste vi har, melken din kan være livsnødvendig.

Av en eller annen grunn funker ikke linkene mine i dag, så her er linken sånn at dere kan kopiere selv. http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=28

1 kommentar: