onsdag 22. juli 2009

Kaffe...

Uff, jeg har drukket for mye kaffe i kveld, er helt "gira" så skriver sikkert litt surrete.

Med to små barn her hjemme og Magnus som jobber er det noen dager som er bedre enn andre. Gårsdagen har vi heldigvis ikke opplevd mange av, så den legger vi i glemmeboken og konsentrerer oss om dagen i dag, som var langt bedre:)

Heldigvis har Magnus fått byttet til kveldsvakt resten av uken, så det ble bare mandagen han var borte fra 11. Nå reiser han litt over 15, og det er utrolig mye bedre. I dag har jeg hele tiden klart å ligge foran skjema så jeg var forberedt og slapp å bli stresset. Det er faktisk litt av en logistikk å passe to så små barn samtidig, spesielt hvis begge to skal være fornøyd og få både mat, hvile og oppmerksomhet når de trenger det.

For spesielt interesserte, hopp gjerne over denne delen.

Sånn gikk dagen etter at Magnus dro: (eller litt før da...)
15: Mali sover i lekegrinden. Jeg, Magnus og Nora spiser suppe sammen.
15.15: Magnus reiser på jobben. Jeg setter på Elias på dvd til Nora for å få ordnet litt (Jada jada, jeg skulle ikke bli en sånn mor som satte barnet mitt foran tv. Men så feil kan man ta. Elias er god å ha når det kniper og man trenger å vinne seg litt tid.)
Nora ser på film, jeg forter meg å rydde av bordet og på kjøkkenet, får satt på oppvaskmaskinen og lagt frem klær og alt vi trenger for å gå ut. Etter en episode Elias (som til mitt forsvar må sies å vare i bare 10 min) våkner Mali. Episode nr 2 blir satt igang og Nora er fornøyd litt til, mens Mali får mat. Når neste episode er ferdig og Mali er ferdigspist går vi på badet og får på Mali ny bleie. Nora "hjelper til" med å se på. Så kler jeg på Mali alt unntatt luen og legger henne i lekegrinden under babygymmen.
Nå begynner Nora å bli utålmodig og har dradd regntøyet utover hele stuen. Jeg spør om vi skal gå ut, og hun blir helt vill. Løper frem og tilbake alle andre retninger enn der jeg er, fordi hun vil ut, men blir helt oppspilt. Jeg får hanket henne inn og slenger på henne regntøyet, vi nærmer oss avgang. Med alle påkledd uten klaging og vel ute i vognen på gangen er det hele i ferd med å bli rakne. Jeg har glemt dyna inne... Mali går aldri med på å ligge våken i en vogn som står stille, og Nora går aldri med på å gå inn igjen når vi først har gått ut døren vår. Panikk!
Ok, holder hodet kaldt.
Spør Nora om hun kan være så snill å vise meg dynen som ligger i sengen til babyen. Mali er fortsatt i armene mine og alt avhenger av Noras svar. Vanligvis ville hun løpt andre veien for å stikke av. Men tro det eller ei, hun viser villig vei, og vi henter dynen sammen. Puh! Katastrofen avverget og pulsen synker til normalt nivå.
16: Vi er ute i bakgården, alle mette, glade og fornøyde. Heldigvis er Sebastian ute, en gutt som er bare 3 dager yngre enn Nora, og vi har en lekekamerat. Alltid populært! De husker litt, samtidig som jeg triller Mali frem og tilbake for å bysse henne i søvn. Hun sovnet vel etter omtrent 10 min, og sov som en stein hele tiden vi var ute. Så da fikk jeg konsentrere meg om Nora og lekekompisen hennes. I dag lekte de masse sammen ute, og det var skikkelig gøy å se de der de løp etter hverandre å hermet. Litt yr i luften har ingenting å si så lenge man har godt selskap, og de koste seg lenge sammen ute. Etter en god stund ser jeg at de begynner å bli klar for å gå inn igjen, så jeg kjører igang litt lekerydding i god x-barnehagetantestil. Og jammen ryddet de ikke masse leker med et smil. Her gjelder det å lure de til å tro at dette er en supermorsom lek, og det var det.
17.40: Tar med oss vognen og går inn igjen. Mali våkner som alltid i det vi kommer i heisen. Parkerer likegodt vognen i gangen siden hun ikke vil sove mer, og bærer henne med meg inn. Jeg setter på drømmehagen på tv til Nora, og vet at jeg vinner meg 20 min med tid. Nora fortsatt i fullt regnutstyr... Ammer Mali og skifter bleie på henne, før jeg får tatt av Nora regntøyet. Mali ligger mett og glad i lekegrinden, og jeg hiver på meg Moby-wrapen så jeg er beredt om hun ikke vil ligge der mer. Nora er fortsatt oppslukt i tv. Jeg forter meg å lage klar grøten til Nora, og legger frem nattøy, tannkost, smokk og rotte. Akkurat når jeg er ferdig er drømmehagen ferdig, og Nora er klar for mat. Mali begynner å bli litt lei av å ligge i lekegrinden, men takk og lov for smokken, som får henne til å holde ut litt til. Nora spiser fint maten sin, men så aner jeg problemer igjen. For nå vil hun ha "tits" og jeg aner ikke hva det er. Prøver meg med melk, men hun kaster koppen i gulvet. Melk heter visst "death". Dumme meg... Hun viser vei mot kjøleskapet og jeg løfter henne så hun kan vise meg hva hun vil ha. Hun finner det ikke, men vil ha tomat. Ok, tomater er vel greit. Så jeg setter henne i stolen sin igjen og skjærer opp litt tomat til henne. Så kommer jeg bort og putter en bit i munnen hennes. Katastrofe!!! Det var ikke sånn det skulle gjøres. Men heldigvis er tomat så godt at hun ikke kan stå imot. Så når jeg legger resten av de på bordet går hun motvillig med på å la det hele passere. Etter at vi har vært i kjøleskapet en gang for å konstantere at det nå er tomt for tomat, går vi på badet. Nå er Mali plutselig lei, og jeg prøver meg på alternativ 1, vippestolen. Hun blir båret på badet i vippestolen, og er midlertidig fornøyd. For hvert plagg jeg tar av Nora fylles badegulvet med mer sand, og når bleien åpnes raser et lass med sand ut. Forstår ikke hvordan hun har fått det i bleien. Gjennom regnbukse, strømpebukse og så ned i bleien? Godt gjort.
Tennene blir pusset og hun får fluor "nammenamm"!
18.30: Jeg sjekker tlf og klokken er en halvtime for lite. Æsj.
Jeg spør Nora om hun vil hjelpe meg å bade babyen. Hun følger ivrig med i det jeg fyller badebøtten, og før Mali er avkledd har Nora vått hår. Heldigvis bare av vann fra bøtten. Å bade "babyen" var visst morsomt, for Nora koste seg stort med å ta vann på hodet til Mali, og syns det var veldig både morsomt og rart når Mali plasket litt i vannet.
Etter at hun er ferdig å bade går vi for å finne pysjamas. Nora får velge. Mali legges i grinden igjen, og jeg går for å legge nora.
18.45: Nora er i seng, vi synger "aiaiaia baff" og jeg går på stuen for å gi Mali mat. Det er midlertidig stille på rommet til Nora, og jeg rekker både å gi Mali mat, og å få frem en rap eller to før hun roper igjen. Nå legger jeg like godt Mali i sengen sin og sier god natt til henne også. Nora roper og roper. "Mamaaaaaaaaa!!!" Så går jeg skytteltrafikk frem og tilbake et par ganger til Mali sovner, og jeg er i ferd med å bli helt tullete i hodet av å synge Trollmor. Ut og inn fra rommet til Nora, og får samtidig laget meg middag og tømt oppvaskmaskinen. Jeg føler jeg er på toppen av alt og at dagen har gått strålende, måtte hun bare sovne da. Til slutt sovner hun.
20: Jeg får endelig spist middagen min og drukket kaffe. Alt for mye kaffe. Så mye kaffe at jeg er uvel.
01.04: Sitter her å skriver på bloggen min. Pokker ta alle koppene kaffe! Funderer på hvordan i alle dager jeg skal klare å få unna morgendagen like galant når jeg fortsatt er oppe. Fortsettelse følger....

Dagens middag:

2 kommentarer:

  1. Puh.. Jeg er imponert!! Hehe, kjente at jeg tror det skal bli tre år imellom Daniel og nestemann ;)

    SvarSlett
  2. Har du barnehageplass er halve logistikken løst;) Så må jeg legge til at dette var en BRA dag:)

    SvarSlett